Semnal de alarmă: 5 din 10 copii din România petrec pe Internet peste șase ore pe zi în weekend

De Ziua Internaţională a Siguranţei pe Internet, Organizaţia Salvaţi Copiii atrage atenţia asupra potenţialului impact negativ pe care timpul în exces petrecut pe Internet îl poate avea asupra sănătăţii emoţionale a copiilor.

Mai mult de un sfert (27,3%) dintre copiii din România petrec peste şase ore online, dacă sunt într-o zi de şcoală, iar procentul acestora creşte la 48,3%, dacă sunt într-o zi de final de săptămână sau de vacanţă, o arată datele Studiului privind utilizarea Internetului de către copii, realizat de Salvaţi Copiii, în cadrul proiectului Ora de Net.

„Salvaţi Copiii” atrage atenţia asupra modului în care utilizarea Internetului de către copii are efecte directe asupra stării lor emoţionale şi a performanţelor sociale şi şcolare.

Ce spun copiii care petrec mult timp pe Internet:

– sunt semnificativ mai nemulţumiţi de relaţia cu părinţii, prietenii şi profesorii, precum şi de viaţa lor din prezent;

– consideră într-o măsură semnificativ mai redusă că activităţile de zi cu zi au sens şi sunt mai puţin optimişti cu privire la viitor;

– afirmă că au fost mai puţin relaxaţi în ultimele două săptămâni şi sunt mai nemulţumiţi de deciziile luate.

Prezenţa sporită în mediul online atrage în mod direct şi expunerea la riscuri:

– 54% dintre copii afirmând că au fost deranjaţi sau supăraţi de către alte persoane pe Internet;

– 61% dintre respondenţi spun că s-au simţit inconfortabil ca urmare a ceva văzut pe Internet, semnificativ mai multe fete şi elevi de liceu.

În acelaşi timp, Internetul reprezintă o resursă, fiind folosit de către copii pentru a învaţa lucruri noi, a-şi consolida cunoştinţele şi a-şi dezvolta abilităţile.

De ce aleg să învețe online

Întrebaţi ce anume le place să înveţe folosind Internetul, majoritatea copiilor menţionează lucruri care îi pasionează, despre care nu se vorbeşte la şcoală şi care au o aplicabilitate în viaţa reală. Caracterul interactiv al informaţiei, posibilitatea de a folosi suport video sau audio şi faptul că este facil reprezintă principalele motivaţii pentru care copiii aleg să înveţe online.

„Comparativ cu rezultatele unui studiu similar, realizat de Salvaţi Copiii în 2015, se remarcă o creştere a timpului petrecut de copii pe Internet şi a utilizării dispozitivelor mobile. Fără a subevalua impactul pozitiv al utilizării noilor tehnologii, sunt semne de îngrijorare atunci când un copil care petrece mult timp online începe să dezvolte o stare psiho-socială vulnerabilă.

Internetul poate fi transformat într-un instrument educațional

Având în vedere aceste aspecte, dar şi oportunităţile de dezvoltare pe care mediul online le oferă, sunt esenţiale informarea părinţilor şi pregătirea cadrelor didactice, în vederea îndrumării copiilor în a folosi Internetul ca un instrument educaţional util, păstrând un echilibru între timpul online şi celelalte activităţi.

Protectie pentru copii în mediul online

În acest sens, Salvaţi Copiii a demarat deja un plan de lucru cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale în scopul implementării unui curs acreditat pentru formarea cadrelor didactice pe această temă.” a declarat Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv al Organizaţiei Salvaţi Copiii.

Citește și: Valoarea banilor când emigrezi: “În România nimeni nu are bani, dar toată lumea merge la cumpărături de parcă n-ar mai exista ziua de mâine”


Rezultatele studiului au fost dezbătute în cadrul conferinţei de presă intitulată „Internetul şi sănătatea emoţională a copiilor”, la care au luat parte Ecaterina Andronescu, Ministrul Educaţiei Naţionale, Maria-Manuela Catrina, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, Gabriela Coman, Preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie şi domnul Şerban Iosifescu, expert în educaţie, Preşedinte al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar.

Reprezentanţii autorităţilor au oferit detalii despre măsurile pe care instituţiile doresc să le ia în vederea asigurării unui mediu online unde copiii pot accesa cunoştinţe, pot comunica şi îşi pot îmbunătăţi abilităţile, fiind protejaţi în acelaşi timp de riscurile inerente acestei activităţi.

Copiii trebuie învățați să gândească singuri!

Citește și: Elevii români din Portugalia învață limba română în școlile de stat din această țară – FOTO

„Dezvoltarea tehnologiei informaţiei a creat o resursă educaţională generoasă, ceea ce ne determină să centrăm sistemul educaţional pe formarea personalităţii elevilor şi studenţilor. A învăţa copiii să gândească singuri, a le forma abilitatea de a selecta şi interpreta informaţia, pentru a distinge între ceea ce este util şi ceea ce nu este util, adaptarea la posibilele schimbări din activitatea profesională şi asigurarea echilibrului emoţional pot fi obiectivele şcolii de astăzi şi de mâine.”, a declarat doamna Ecaterina Andronescu, Ministrul Educaţiei Naţionale.



Loading...
Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.